علم و اندیشه

پیشرفت واقعی جز با پیشرفت علم فراهم نخواهد شد

علم و اندیشه

پیشرفت واقعی جز با پیشرفت علم فراهم نخواهد شد

علم و اندیشه

بسمه تعالی
می خواهیم با هم رشد کنیم. بیایید به هم کمک کنیم بهتر شویم و تابعیت بیشتری از عقل و عشق داشته باشیم تا هوس هایمان.

دیدگاه و نظراتتان را در میان بگذارید.

لطفا به سایر وبلاگ هایمان سر بزنید:
- دنیای ما (http://donyayema.blog.ir)
- برای زندگی ( http://donyayema2.blog.ir )
- علم و اندیشه (http://donyayema3.blog.ir )
- در خدمت انسان (http://mehre8.blog.ir )



آخرین نظرات
  • ۲۰ شهریور ۹۵، ۰۸:۵۷ - سروش فتحی
    +
  • ۳ شهریور ۹۵، ۰۹:۱۹ - سروش فتحی
    +
  • ۲۵ مرداد ۹۵، ۱۶:۳۸ - سروش فتحی
    جالبه
پیوندهای روزانه

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

دکتر خان بابایی در حال حاضر از اساتید فیزیک دانشگاه دامغان می باشند. این مصاحبه در سال سوم دکترای ایشان انجام شده است که دارای اطلاعات ذی قیمتی در جهت رشد هر چه بهتر دانشجویان می باشد.

 

مصاحبه با  بابک خان بابایی دانشجوی سال سوم دکترای فیزیک هسته ای

س: اولاً مختصری خودتون رو معرفی کنید؟

خ: من بابک خان بابایی هستم، دانشجوی سال سوم دکترای فیزیک هسته ای. دوره کارشناسی، فیزیک کاربردی در دانشگاه آزاد تبریز خوانده ام، فوق لیسانس فیزیک هسته ای در دانشگاه گیلان و در حال حاضر مشغول تحصیل در مقطع دکترا در رشته فیزیک هسته ای در دانشگاه گیلان بوده و در زمینه همجوشی هسته ای کار می کنم.

س: یک سری سوالات هستند که بنیادی ترند، شما اساساً فلسفه تشکیل دانشگاه را چه می دانید؟

اصل عدم قطعیت [1]

در 1927 ، هایزنبرگ کوشش ورزید وضع  و سرعت(سرعت و جهت) یک الکترون را محاسبه کند . دشواری که در محاسبه اوصاف یک الکترون وجود دارد این است که الکترون خرد تر از یک موج نوری است . برای مشاهده یک الکترون به طور مستقیم فرضاً باید از میکروسکوپی استفاده بکنیم که از میکروسکوپ هایی که اکنون در اختیار داریم ، بسیار قوی تر باشد . لکن هنگام استفاده از میکروسکوپ ، از یک چشمه نور هم استفاده خواهیم کرد . از پیش می دانیم که فوتون های نور (اثر فتو الکتریک انیشتین ) در وضع الکترون ها اختلال ایجاد می کند . بنابراین ، برای محاسبه وضع و سرعت یک الکترون با دو مشکل مواجهیم ؛ ما از نور معمولی نمی توانیم استفاده کنیم ، چون الکترون ها طول موجی کوتاه تر از نور معمولی دارند و اصلاً از هر نوری که استفاده کنیم در وضع الکترون ها اختلال ایجاد خواهد کرد . ناگزیر از پرتو های گامای رادیوم مدد می گیریم که چون آنها هم بسامد بالا دارند و موج هایی (بسیار کوتاه ) با طول موج هایی کوتاه تر از نورند قهراً باعث اختلال خواهند شد .



///////////////////////////////

بابت ایرادات نگارشی در متن قبلی عذر می خواهم.

این متن اصلاح شده و مطالب جدیدی به آن افزوده شده است.

///////////////////////////////


سالیان درازی است که درمیان اهل علم مسئله ای  است که از یک سو نگاهی به جهان مادی دارد و از دیگر سوی، به متافیزیک. و در این چالش تاریخی سوالات زیادی در خصوص جایگاه خدا در علم و اگر بخواهیم دقیق تر بررسی کنیم، جایگاه متن مقدس در تقابل با علم تجربی  وجود دارد.

البته قصد ندارم در این مقاله، به تمام مسائل و پرسش ها در این خصوص پاسخ دهم و فصل الخطابی برای این چالش ها ارائه دهم چرا که این مسئله دارای ریشه ها ی فلسفی و کلامی عمیقی است که در هیچ کدام از آن ها متخصص نیستم؛ با این وجود معتقدم، هر انسانی در جایگاه خود می تواند با توجه به دایره ی فهم و اطلاعات یقینی خود، به مطالعه ی پدیده های پیرامونی پرداخته و به تحلیل آن ها مشغول شود.