علم و اندیشه

پیشرفت واقعی جز با پیشرفت علم فراهم نخواهد شد

علم و اندیشه

پیشرفت واقعی جز با پیشرفت علم فراهم نخواهد شد

علم و اندیشه

بسمه تعالی
می خواهیم با هم رشد کنیم. بیایید به هم کمک کنیم بهتر شویم و تابعیت بیشتری از عقل و عشق داشته باشیم تا هوس هایمان.

دیدگاه و نظراتتان را در میان بگذارید.

لطفا به سایر وبلاگ هایمان سر بزنید:
- دنیای ما (http://donyayema.blog.ir)
- برای زندگی ( http://donyayema2.blog.ir )
- علم و اندیشه (http://donyayema3.blog.ir )
- در خدمت انسان (http://mehre8.blog.ir )



آخرین نظرات
  • ۲۰ شهریور ۹۵، ۰۸:۵۷ - سروش فتحی
    +
  • ۳ شهریور ۹۵، ۰۹:۱۹ - سروش فتحی
    +
  • ۲۵ مرداد ۹۵، ۱۶:۳۸ - سروش فتحی
    جالبه
پیوندهای روزانه

اصل عدم قطعیت [1]

در 1927 ، هایزنبرگ کوشش ورزید وضع  و سرعت(سرعت و جهت) یک الکترون را محاسبه کند . دشواری که در محاسبه اوصاف یک الکترون وجود دارد این است که الکترون خرد تر از یک موج نوری است . برای مشاهده یک الکترون به طور مستقیم فرضاً باید از میکروسکوپی استفاده بکنیم که از میکروسکوپ هایی که اکنون در اختیار داریم ، بسیار قوی تر باشد . لکن هنگام استفاده از میکروسکوپ ، از یک چشمه نور هم استفاده خواهیم کرد . از پیش می دانیم که فوتون های نور (اثر فتو الکتریک انیشتین ) در وضع الکترون ها اختلال ایجاد می کند . بنابراین ، برای محاسبه وضع و سرعت یک الکترون با دو مشکل مواجهیم ؛ ما از نور معمولی نمی توانیم استفاده کنیم ، چون الکترون ها طول موجی کوتاه تر از نور معمولی دارند و اصلاً از هر نوری که استفاده کنیم در وضع الکترون ها اختلال ایجاد خواهد کرد . ناگزیر از پرتو های گامای رادیوم مدد می گیریم که چون آنها هم بسامد بالا دارند و موج هایی (بسیار کوتاه ) با طول موج هایی کوتاه تر از نورند قهراً باعث اختلال خواهند شد .

 به این ترتیب ، انجام یک آزمایش که با آن بتوانیم وضع و سرعت یک الکترون را محاسبه کنیم ، نامیسر است . وانگهی ، هر محاسبه ای که انجام دهیم ، به سبب اختلالی که ابزار محاسبه گر به وجود می آورد، تقریبی خواهد بود . استدلال هایزنبرگ این است که نه تنها عملاً محاسبه کردن امکان پذیر نیست بلکه نظراً هم انجام محاسبه به طور دقیق نامیسر است .

هایزنبرگ از این هم پیش تر رفت . سخن اولیه ی او این بود که نظراً تعیین دقیق وضع و سرعت یک الکترون نا میسر است و اینک استدلال  می کند که با تعیین دقیق وضع یک الکترون تعیین کم و بیش دقیق، سرعت آن را مختل می کنیم . برای تعیین سرعت یک الکترون ، کم و بیش به طور دقیق کاری می کنیم که تعیین وضع الکترون غیر دقیق تر بشود . هر محاسبه ای در محاسبه دیگر تداخل می کند ، بنابراین دستیابی به محاسبه کم و بیش دقیق وضع و سرعت یک الکترون به طور همزمان ، امکان پذیر نیست . برهان قاطع او در این محاجه این است که درجهع نامعین بودن سنجش ما برابر است با ثابت پلانک . فرمول زیر بیانگر رابطه عدم تعیین وضع و سرعت است :  تغییرات مکان * تغییرات تکانه =(عدد پی* 4)/ h

در این فرمول ، (p) و (q) به جای سرعت و وضع یک الکترون یا ذره زیر اتمی اند و البته (h) ثابت پلانک ؛ (تغییرات تکانه) و(تغییرات مکان) به ترتیب نشانه عدم قطعیت یا کجروی سرعت و وضعند . نکته نهایی که می باید روشن شود این است که هایزنبرگ به این فرمول دست پیدا نکرده است یا نظریه اش را با آزمایشگری به دست نیاورده است . اصل عدم قطعیت متخذ از مفروضات راجع به دوگانگی موج ذره است .

پیامد های اصل عدم قطعیت

پیامد های بسیار از اصل عدم قطعیت استخراج گردیده است ، هم توسط هایزنبرگ که آن را برای نخستین بار صورت بندی کرد و هم توسط دیگران ، از جمله فیلسوفان و اشخاص عادی . چنان که خواهیم دید از برخی از این پیامد ها نمی توان بعنوان پیامد های معتبر و ارزشمند دفاع کرد ؛ پاره ای دیگر از این پیامد ها بد تعبیر شده اند و بنابراین لازم است به بیان دیگری تقریر شوند ، ضمنا پاره ای از آنها بسیار حائز اهمیت اند . لذا باریک بینی در احوال شخص یا گروهی که به استخراج پیامد می پردازند و معنایی که از آن استنباط می کنند ، از اهمیت برخوردار است .

خود هایزنبرگ سه پیامد زیر را از اصل عدم قطعیتش ، استخراج کرده است : یکم ، اصل عدم قطعیت به نفی موجبیت [2] منتهی می شود چون نظراً تعیین وضع و سرعت هر الکترون یا ذره اتمی در لحظه معینی از زمان نامیسر است ، نمی توانیم وضع و سرعت یک لحظه را با وضع و سرعت لحظه دیگر ، به شیوه ای متعین و قطعی ، ربط دهیم بنابراین ، هیچ موجبیتی در سطح میکروسکوپی یا زیر اتمی وجود ندارد .

دوم ، اصل عدم قطعیت به نفی علیت منتهی می شود در پدیده های زیر اتمی فقط تعبیری آماری امکان پذیر است،  ضمن اینکه این تعبیر آماری روشی موثر و کارامد است . ازاینرو ، اصل علیت در سطح زیر اتمی کاربرد ندارد : علم دیگر با زنجیره های علی و معلولی یقین آور سرو کار ندارد ، بلکه سرو کاراو با احتمالات آماری است .

سوم ، تفکیک سنتی بین فاعل شناسایی و موضوع شناسایی در دانش علمی ، بین مشاهده گر و مشاهده شده ، به سبب اصل عدم قطعیت ، باید از درجه اعتبار ساقط شود . خود آن آزمایش هایی که برای پی بردن به سرشت واقعیت انجام می دهیم ، متضمن تخطی از آن واقعیت اند .

دو پیامد دیگر معمولاً با اصل عدم قطعیت تداعی می شوند . یکی از اینها هیچ جاذبه علمی ندارد اما از نظر انسانی و  فلسفی کشش زیادی دارد . این پیامد را که چهارمی خواهیم نامید ، توسط دانشمند مشهور انگلیسی در قرن بیستم ، سرآرتورادینگتن[3] استخراج گردیده است . ادینگتن ادعا کرد نفی موجبیت و علیت در سطح زیر اتمی این امکان را پدید می آورد که رفتار انسان بالمال غیر متعین بشود . به تعبیر دیگر اصل عدم قطعیت مشعر به امکان اراده آزاد (=اختیار ) است .

پیامد پنجم که به طور مرسوم و متعارف از اصل عدم قطعیت استخراج گردیده، این است که علم دیگر وظیفه ندارد توضیح دهد واقعیت چیست بلکه فقط باید بگوید واقعیت چگونه رفتار می کند . این پیامد از سوی طیف متنوعی از دانشمندان و فیلسوفان علم استخراج شده است .

یاد آوری : اگر نظری به پنج پیامد برجسته اصل عدم قطعیت بیفکنیم متوجه ظهور دوباره مسایل سنتی فلسفه علم می شویم : مفاد و معنی مفاهیم فضا و زمان در فیزیک زیر اتمی نوین ، نقش اصل علیت و فحوای واژه (علت ) تمایز نمود از واقعیت ، تصور چیزی  که واقعی است ، انواع تبیین هایی که دانشمندان ارائه می کنند ، و نقش پیش بینی ها در تبیین های علمی . برای درک کامل تر پیامد های اصل عدم قطعیت و فهمیدن راه و رسم هر پیامد که چگونه مسئله یا مسائلی را در فلسفه علم پدید  می آورد ، هر کدام را با تفصیل بیشتر بررسی می کنیم .

 

 

تاریخ و فلسفه ی علم/ نیکلاس کاپالدی/انتشارات سروش



[1] . principle  of  uncertainty

[2] . determinism

[3] . Sir Arthur Eddington

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی